11 February 2010

LAB AKUATIK KA..?




10 februari 2010...
ari yang paling happy..i think..mana bisa aku lupa apabila di pagi hari bergelumang dengan ikan2..hahaha..biase la nama pon budak ikan..should be always with ikan rite..bila masuk lab akuatik pg td..ak teramat la excited..baru la betol2 budak ikan..yang selama nie aku hanya tahu siang ikan without amek tau setiap ciri2 yang setiap ikan ada tapi berbeza..jenis ekornyer..matanya..mukanya.."fin"..pastu kitorang kena ukur panjang ikan..ada 3 jenis lenght..
1- total lenght
2- standard length
3- fork length
...
konfem pas nie kalo siang ikan kat rumah berejam...sebab belek2 dlu ikan 2...hahaha..mesti lawak kan..pas kitorang segala benda..kitorang kena preserved ikan tu ngan formalin..tujuannya..supaya keras sebab kitorang nak amek gambar..ingat kita2 jek suka bergambar..??..ikan2 pon suka bergambar cam aku gak..sempat la aku snap2 beberapa keping gambar time demonstration by dr akhmar ngan en.mustapha kamal...bukan ikan jek..kitorang da observed ketam jugak..tetiba aku terbayang ketam masak lemak kunyit..sedap sangat2..rindu masakan mak aku..nak makan ketam...huhu..kalo ketam nie aku expert sket..sebab kat matrik dulu da lukis ketam da..so da tau la die punya fizikal characteristics..pas nie kan kalo masak kat umah surely aku lah yang paling lama..sebab sebelum masak, observed dulu..n aku tertarik sal taxonomy key yang dr akhmar cakap time lecture 09/02/2010..cam best...kita nak cari namanya berdasarkan ciri2..dari atas ke bawah..tak tak cam ner nk explain kat sni..nnt bila aku da expert aku post kat sini k..huhu..da lab akuatik time pagi2..tadi kitorg wangi2 g kelas..time kol 11pg nak g kelas mikrob da busuk..hahahha..nasib-nasib..k la..kat sni je kot..nak storymory sal lab akuatik..bubbye... :-)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan