19 February 2010

peringatan untuk diri..


today => 18 february 2010..

nothing yang best..cumanya cam biase2 jek..aku luangkan masa aku dengan membaca buku yang bertajuk "motivasi menjadi wanita paling bahagia"..hati aku amat tersentuh bila baca isi-isi nya...aku tekad untuk berubah..tapi aku xde sesapa yang dapat membantu..yang membantutkan niat aku ada la..tetiba aku teringat pada seorang kenalan aku tyme kat matrik melaka dulu..aku kuatkan hati untuk hantar mesej via facebook..alhamdulillah..dia reply..aku luahkan semua masalah aku kat dia..dan syukur kapada Allah..dia bagi banyak nasihat pendapat yang aku rasa sangat-sangat berguna pada aku..dan aku tertarik dengan kisah LUQMAN yang diceritakannya..

"ada 1 kisah..tentang luqmanul hakim dan anaknya..satu hari,luqman n anaknya berjalan dgn seekor himar..anaknya ddk diatas himar tersebut dan luqman menarik himar..berjln hingga berjumpe dgn seseorg..org tu pun marah kepada anak luqman kerana tidak hormat kat ayahnya..die duduk sdg ayahnye berjalan..jadi,mereka pun tukar..ayah diatas,anak dibawah..berjalanlah diorg sampai jumpe org lain..org tu pulak kate kat luqman,ape punye ayah la kamu ni seksa anak..suh anak jalan..jadi luqman pun turun dan berjalan dgn anaknye sambil menarik himar..selepas itu jumpe org lain pulak..die kate,apelah bodoh kamu nie,ade kenderaan tak nak naik..jadi kedua beranak nie pun naik la dua2 skali atas himar..selepas itu,jumpe org lain pulak..org tu pulak kate,ape la kamu nie kejam,seksa binatang..naik dua2 skali..lalu luqman dan anaknye pun turun dan angkat himar tue..selepas tu,jumpe lagi org lain..org nie pulak ckp,ape la bengongnye kamu nie..org tunggang kenderaan,ni kenderaan yg tunggang die..

lalu luqman pun kate kat anak die,"wahai anakku,apapun yg kite buat,orang akan mengata dan tak puas hati..jadi buatlah apa yg betul dan kite pasti benda tu sesuai".."

aku betul2 terpikat dengan kisah ini..dan akhirnya aku faham realitinya..insya Allah..aku akan cuba berubah..hhmmm..

ada lagi satu kisah sal aku nie..aku rasa happy sangat-sangat..kawan2 sekolah aku da jumpa balik..rindu sangat tyme sekolah dlu..especially tyme form 3..dont know why..aslam..ammar..ika..ekin..ijah..amy..izza..huhu..semua aku sayang..semua da ada life sendiri..semoga berjaya...keyh..ok la kat sni je kot..jumpe lagi..tata ;-)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan