06 August 2011

AURAT kita TANGGUNGJAWAB kita

Assalamu'alaikum ..

seperti yang telah dijanjikan entry kali berkisar tentang AURAT wanita ISLAM .. masa sekolah dulu pon ustaz ustazah dok berbuih mulut bercerita .. tapi kenapa masih ada yang degil dan tak sedar diri .. biarlah bahasa kali ni agak kasar sikit .. bukan untuk sesiapa .. untuk diri sendiri jugak kan .. jom kita tengok info di bawah :

Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,

Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah mereka menampakkan perhiasannya), adalah "wa laa yubdiina mahalla ziinatahinnaa
", maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal.316].

dalil-dalil di atas jelas menunjukkan kewajipan nya .. aku tak la semulia orang lain .. tapi aku cuba berubah .. aku benci tengok perempuan pakai baju t lengan pendek tapi betudung .. AKU MALU .. menutup AURAT bukanlah bertudung semata .. tetapi memakai pakaian yang longgar .. tidak jarang dan labuh .. tudung mestilah dilabuhkan sehingga menutupi dada .. tapi kita ? boleh lagi bersilang-silang .. menampakkan dada .. masya-Allah .. MALU nya .. janganlah pakai baju yang menampakkan susuk tubuh ..

bayangkan yer .. kita pakai pakaian yang ketat dan menampakkan susuk tubuh .. lurah segala .. lemak berketul .. kalau dilihat seolah kita hanya menutup warna kulit kita kan .. buat apa ? bukan itu yang disarankan .. tapi lebih dari itu .. bagi yang belum faham tentang wanita islam .. murahkan hati untuk membeli buku FIQH WANITA islam .. tak rugi .. untuk diri sendiri .. aku melihat ramai orang yang bertudung .. tapi peraturan menutup dari segi syariat tak ikut .. kita kena sedar wanita adalah FITNAH ..

sentiasalah berdoa agar kita dalam golongan yang BERIMAN .. tetapkanlah hidayah yang telah Allah berikan .. mantapkan lah IMAN hambaMU ya Allah .. kita sebagai manusia jangan sombong meminta daripada Allah .. berusahalah untuk menjadi MUSLIMAH sejati .. jangan hanya meletakkan target kita pada tahap yang biasa .. memang lah seluruh kaum keluarga kita tak de yang bertudung labuh .. atau pun memakai baju muslimah .. apa salahnya kita mulakan .. sebab itu kewajipan sebagai ISLAM .. kenapa harus malu berubah ? tidak perlu berjubah .. tapi apa salahnya kita memakai baju yang longgar .. tudung melepasi dada .. seluar tidak ketat .. tak salahkan ..

kalau kita WANITA mengimpikan LELAKI SOLEH .. kita terlebih dahulu perlu menjadi WANITA SOLEHAH .. sebab telah Allah janjikan .. :

"lelaki baik untuk perempuan baik .. dan sebaliknya"

mengapa harus takut .. yang penting .. sebagai wanita .. kita wajib tahu segalanya tentang wanita islam yang sepatutnya .. jangan malu untuk berubah ke arah kebaikan .. jangan malu untuk bertanya kalau tidak tahu ..

DIMANA ADA KEMAHUAN DI SITU ADA JALAN ..


tidak akan berubah sesuatu kamu melainkan mereka yang mengubahnya .. mulai hari ini .. marilah kita semua berdoa kepada Allah

"ya Allah ya Tuhanku .. jadikanlah aku wanita solehah yang sentiasa berpegang dengan agamaMU .. kekalkanlah hidayah yang telah ENGKAU berikan ini .. tingkatkanlah keimananku .. temukanlah aku dengan lelaki yang selayaknya dengan aku demi duniaku dan akhiratku .. agar aku terus berada di jalanMU yang KAU redhai .. amin ya rabbal alamin .."

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan