17 August 2011

wahai REMAJA !!!

Assalamualaikum =)

pening kepala ni dok fikir sal kolej aku ni .. dah bilik single bertukar jadi double .. tak dapat bayangkan macam mana keadaannya nanti . sempitnya .. hanya Allah yang tahu la .. tapi Alhamdulillah .. aku still dapat tempat tinggal berbanding dengan kawan-kawan aku yang tak dapat .. sekarang ni aku tengah kelam kabut dengan tiket flight .. biar lah aku dengan Allah ja tahu apa yang terjadi .. minta-mintalah semuanya settle ..

pagi tadi tengah kemas-kemas dapur lepas sahur .. terfikir satu entry yang best untuk dikongsi dengan anda-anda semua .. betullah kata orang jodoh pertemuan ditangan TUHAN .. siapa kita nak nafikan ?? hebat sangat ka kita ni nak pertikaikan apa yang telah Allah tentukan ?? TELL ME .. so kali ni aku nak sentuh pasal pasangan hidup .. nampak sangat aku nk gatai nak kawen .. bukan lah cam tu .. aku just nak share pandangan aku selepas aku terbaca status kawan aku "Bukankah jodoh itu rahsia Allah? tidak perlu gusar mencari atau mengejarnya. .jika ia ditakdir utkmu,walaupun cuba mngelak dan berlari,ia tetap datang utkmu,.jika ditakdirkan BUKAN milikmu,walaupun dikejar dan ditagih tetap bukan milikmu.."

berdasarkan status tu .. dah tau dah apa maknanya kan .. nak huraikan sikit-sikit .. kita melihat kebahagiaan yang orang sekeliling kita miliki tak ada pada kita .. kita anggap diri kita ni tak bernasib baik .. betapa mudahnya la penilaian kita terhadap orang .. yang tertawa itu belum tentu bahagia .. yang menangis itu belum tentu tak bahagia .. dalam kita hidup ni .. yang terbaik biarlah pada diri kita .. memang nampak angkuh dang bangga diri .. tapi kita sememangnya kita angkat diri kita .. betapa kita nie sangat bertuah .. bersyukur lah ..

zaman remaja iaitu di peringkat sekolah menengah .. time ni la excited nak berkapel la .. ape la .. kadang-kadang nak je terkeluar satu perkataan ni "KURANG KASIH SAYANG" .. rasanya tak perlulah nak berkapel time sekolah ni kan .. belajar dulu .. ye lah orang kata .. darah muda kan .. terpengaruh dengan kawan agaknya .. kalau ada yang mengendeng pon cubalah elakkan .. ye lah sekolah jumpa orang lain .. nun .. perjalanan masih jauh .. ramai lagi kita nak jumpa .. x perlu la nak tergesa-gesa ..

jangan cemburu tengok orang ade pakwe bagai .. bukan masanya lagi nak ada semua tu .. berdoalah pada Allah semoga diberikan jodoh yang soleh atau solehah .. pasangan yang sah disisi ISLAM .. pasangan yang sah selepas di AKAD .. pasangan yang sah untuk disayangi .. pasangan yang sah untuk dicintai .. buat la apa pun .. tak de sapa nak heran .. dan yang bercinta secara HARAM ni .. tidak sah bagi dua orang yang bukan muhrim itu berdua-duaan dan bersentuhan serta melakukan perkara yang dilarang Allah .. biasa lah orang bercinta .. pegang2 tangan bagai .. aku bukan jeles tau .. tapi aku sendiri kawal perasaan remaja aku nie dengan berzikir dan membaca al-quran .. bukan senang kita nak elak tapi kita boleh .. ISLAM itu indah .. jangan la kita nak mencemarkannya dengan perkara tak senonoh yang kita buat ..

Rasullullah bersabda,

“Setiap anak adam pasti pernah berbuat dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah orang-orang yang bertaubat” (HR.Tirmidzi dan Ibnu Majah dari Anas)


bukan nak bangga diri atau pun tunjuk bagus .. tapi aku cuba menasihati dan memperingati sesama kita .. x salah kan saling ingat mengingati .. sekarang kalo orang yang xde pakwe tu tak laku .. ada ka cam tu ? eh kalau aku ... aku tak nak pak we tau .. aku nak suami terus .. insya Allah .. sebab kesilapan yang sedia ada pon tak terhitung .. nak tambah lagi .. Astaghfirullahal'azim .. aku tak la baik sangat .. sebab tu aku cuba nak jadi baik .. ada yang kata kapel tu haram .. as an example .. ada orang kata "kami kapel .. tapi kami tak penah jumpa pon .. kalau kol pon cakap yang baik2 jek .. saling bertukar hadis dan kata-kata nasihat" ya !! betul tu .. tapi aku penah baca .. korang tau ZINA HATI .. ade ke orang bercinta tapi tak ingat .. tak rindu .. ada tak ? konfem tak kan .. tak normal la tu .. aku pon penah rindu someone .. tapi cepat2 la istighfar .. moga Allah sentiasa di hati kita .. kan ..


tak pe next entry aku nak share satu artikel pasa cinta before kawen nie .. ok .. daaa ...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan