23 June 2012

Bertenang-tenang itu dari Allah

Assalamualaikum (",)

pernah orang tanya aku . kenapa aku nampak happy dan muka macam orang tak de masalah . even orang lain bizi dan stress dengan FYP . aku masih boleh gelak . tidak kah korang tahu yang aku sebenarnya sedang berperang dengan emosi dan perasaan aku sendiri ? yep korang tak tahu sebab aku tak pernah cerita . mungkin ada yang tahu . aku ni tak bijak macam orang lain . kalau aku nak berjaya aku perlu berusaha triple daripada orang lain . dah tertulis oleh ALLAH yang aku akan hadapi semua ni. aku mungkin tak de masalah cinta . sebab aku tak kapel (not my way) . tapi aku diuji dalam bentuk yang berbeza .

susah nak luahkan . tapi disaat classmate aku nak menjerit "i'm FREE" . tapi aku perlu menanti lagi satu semester untuk berperasaan macam tu . susah nak terangkan . ramai akan cakap "takpe nanti boleh repair yang lain" . "sabar laa, nanti ko happy macam kitorang" . can u please imagine, when something u're dream for the whole of your life . waiting to get something u've dream from u're kid . but in the middle of your way . u need to face a failure and a lot of problem . di saat classmate kau happy nak pegang scroll but u ? tak semua orang harap macam ni ok . so kepada sesiapa yang kata aku tak study betul2 . just behave . u never know apa yang aku lalui ok . mula mula dulu memang aku down sangat sangat . rasa life dah macam takde gunanya . lebih baik aku balik kampung . tapi aku ingat satu ayat "perjalanan setiap insan kat dunia ni berbeza" . aku terima segalanya dengan redha .

puas aku mencari kekuatan diri . dan sekarang ini lah aku . aku perlu teruskan perjuangan aku kat sini . supaya mak and abah aku happu dengan aku . aku nak ada degree . aku nak keja . aku nak kumpul duit beli keta . bawak mak abah aku pegi Mekah . bawak diorang pergi bercuti . bawak diorang pegi shoping . aku harap aku sempat buat semua tu . ye la . abang abang dan kakak kakak aku semua dah kahwin . ada family sendiri . so tinggal aku dengan adik aku . aku nak bahagiakan parent aku . semoga ALLAH beri aku peluang dan kesempatan .

sekarang ni . inilah aku . happy . tenang . dan ceria selalu . dan bakal mengalirkan airmata di atas perpisahan yang akan berlaku . semoga aku kuat untuk itu . 3 tahun bukan satu tempoh masa yang singkat ok . 

berbicara soal cinta . bukan aku tak mencari mungkin belum rezeki . aku akan terus bersabar menanti kehadiran imamku . sebab aku tak nak terjebak dengan cinta sebelum nikah . aku pernah dengar ustaz cakap "sesiapa yang bercinta sebelum nikah, lepas tu diorang nikah, diorang wajib bertaubat dengan kesilapan diorang sebelum nikah" . selagi aku boleh elak . aku akan elak . aku yakin dengan janji ALLAH yang akan beri yang terbaik untuk hambanya yang sabar . ok .

aku akan sentiasa bersabar untuk apa sahaja .

"Bertenang-tenang itu dari Allah dan bergopoh-gopoh itu dari syaitan ." (HR Baihaqi)



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan