11 January 2013

Kejujuran dan Kepercayaan

Assalamualaikum (",)

kembali ke fasa yang lebih serius . aku sangat percaya, kejujuran dan kepercayaan adalah elemen paling penting dalam apa apa jua hubungan . persahabatan atau percintaan . tak kisah lah bercinta tanpa akad atau lepas akad (dalam erti kata lain suami isteri) . aku yakin sangat . dengan dua elemen ni lah letaknya kebahagiaan dan juga tempoh hubungan yang lebih lama . aku pernah ada kes dikhianati sahabat sendiri . ya ! aku terlalu percaya dengan dia . aku jujur dalam apa jua yang aku lakukan . aku juga yakin dia jujur dan percaya dengan aku . tapi al-kisahnya Allah Maha Besar, membongkar segala ketidakjujuran dia dengan aku . maka hilanglah kepercayaan aku terhadap dia . selama lamanya . jujur aku katakan . aku memang tak percaya lagi dah bila sekali sahaja aku dikhianati dengan orang yang paling aku percaya selepas ahli keluarga aku .

pedih kan . tapi halnya di sini adalah, bukan sekadar nasihat, tapi aku nak kongsi pengalaman pengalaman yang ada dan nilailah dengan positifnya . sebagai manusia yang punya hati nurani . kita sememangnya mudah percaya pada orang yang fizikalnya nampak sempurna . ketelusan dalam berkata kata dan perbuatan . itu lumrah manusia yang mudah terpesona dengan keindahan dan kebaikan . lantas kita meletakkan setinggi tinggi kepercayaan . alangkah sedihnya tatkala kepercayaan kita di khianati. kan . pedih rasa . rasa seperti dipermainkan . kan . mulalah kita mempersoalkan . "apa salah kita" . "dimana silap kita" .


 sahabatku, aku lebih suka bercerita tentang kejujuran dan kepercayaan dalam persahabatan. sebab aku belum ada pengalaman dalam percintaan . bagi aku kejujuran itu perlu untuk mengekalkan sebuah perhubungan dalam persabahatan . kita jujur dengan apa yang kita lakukan dan laksanakan . jangan sesekali menipu atau tidak jujur . biar pahit untuk terima tapi sekurang-kurang kita jujur . kalau sahabat kita salah, tegur dia, jangan kita pula yang biarkan, kita jujur sampaikan apa yang salah dan kita perbetulkan . sebarang khilaf yang di lakukan, jujurlah . bagi aku, sekali dikhianati selamanya aku ingat . mungkin boleh jadi kawan, tapi kawan biasa .

menjadi seorang sahabat, dah tentu banyak kisah yang kita kongsi . di sini letaknya kepercayaan . percayanya seorang sahabat apabila berkogsi apa jua cerita . kerana terlalu percaya. mungkin ada rahsia yang tersemat indah dalam ingatan . jujurlah kita kepadanya . janji kita . jangan dibuka pekung di dada . penah dengar satu cerita . rahsia sahabatnya dibongkar gara gara sudah putus sahabat . dendam . hilang kepercayaan . beginilah . walaupun ikatan persahabatan itu sudah tiada . jangan didedahkan apa rahsia . simpanlah . jaga nama baik sahabat kita . jaga hati kita . dendam . dengki dan iri hati itu bahaya . itulah permulaan titik hitam dalam hati kita .


aku bercakap sebagai peringatan pada diri . dalam persahabatan . ikatan itu seperti keluarga . susah senang bersama . andai janji Allah, ujian melanda . disitulah letaknya keteguhan dan kepercayaan . andai ianya goyah . tabahlah, teruslah jujur dan percaya . dunia ini penuh dengan ujian dan dugaan . sabar lah . tanamlah sifat yang jujur dalam diri .percayalah kepada orang yang kita sayang . permulaan persabatan yang baik akan membuahkan ukhwah yang indah dalam rumah tangga . insya Allah . hati yang baik itu akan sentiasa berfikiran positif . hati yang baik itu akan sentiasa mendoakan kesejahteraan saudara Islamnya . hati yang baik itu akan sentiasa mengucapkan perkataan yang baik . hati yang baik itu . dicintai oleh semua orang . jujur dan percaya itu milik hati yang baik ^^

salam ukhwah untuk semua . semoga kita antara orang yang jujur dan usah kita khianati kepercayaan orang lain terhadap kita . didik hati kita menjadi baik dengan banyakkan berzikir daripada mendengar lagu lagu yang melalaikan . banyak kan membaca surat cinta Allah iaitu KALAMULLAH (Al-Quran) . banyakkan bersedekah bagi mereka yang memerlukan . kurang kan berkata kata . kerana lagi banyak kita berkata kata, lagi banyak dosa tanpa sedar yang kita buat . bercakaplah apabila perlu . "berkata katalah apabila berkatakata itu lebih baik daripada berdiam diri" ..

jujur dan percaya sesama kita . Jazakkallah khairan kathira :)

4 comments:

Terima Kasih . Syukran Jazilan