22 October 2015

Tak Patut Hina Guru

Assalamualaikum (",)

Entah, saya memang cukup sensitif kalau ada yang cuba menghina profesion perguruan. tahu, aku bukan seorang guru. Tapi sayang aku pada guru sama je macam aku sayang mak ayah aku. Lately kan jerebu teruk, lepas tu sekolah selalu kena tutup. Ada pulak yang pertikaikan katanya bila sekolah cuti, tak ada siapa nak jaga anak diorang. Nak hantar nursery confirm la mahal. Nak di bawa ke tempat kerja, pasti akan mengganggu kerja-kerja yang nak di buat. Yer, orang yang cakap tu tak salah pun. Tapi yang tukang jadi nasi tambah ni yang bahaya.


Bila nanti ada cikgu menjawab, "kitorang dah jaga diorang selama 8 bulan ketika sekolah, apa salahnya kalau parent jaga untuk hanya 4 hari". Akan ada pulak yang balas, "tu kan dah tanggugjawab cikgu". yeahh, u might be right. Tapi, tanggungjawab ibu bapa pulak macam mana? Ye la faham, sekarang most kerja, mak ayah kerja. Benda macam ni kalau nak pertikaikan pun, sampai bila-bila takkan habis. So, kepada semua, tak perlu lah nak merungut sangat, Allah akan permudahkan kita kalau kita permudahkan urusan orang lain. Kalau asyik complain je, terbuka aib sendiri dengan tiba-tiba. lagi lah malu.

hentikanlah menghina guru, konon cikgu tu level rendah and so on. stop it. orang yang cakap tu pun, kerja apa yer? hurrmmm. jadi, stop complain. 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan