19 April 2009

Wanita Bertudung Sekadar Berfesyen?????

Menutup aurat adalah menutup had anggota badan yang boleh menimbulkan fitnah atau keaiban diri kita. Soal bertudung tidak sama dengan soal menutup aurat. Perintah Allah adalah supaya menutup aurat agar kesucian diri kita terpelihara daripada pandangan orangyang tidak berkenaan. "Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka." (An-Nur:31)
Wanita islam di suruh supaya menambah pemakaian tudung kepala dan diperintahkan melabuhkannya sehingga menutupi dada. "Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung mereka sehingga menutupi dada (dan leher) mereka." (An-Nur:31).
Pemakaian tudung kepala pada hari ini lebih menekankan aspek kecantikan daripada kewajipan yang sepatutnya. Bagi wanita aurat mereka adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan apabila berada di tempat yang terbuka atau bersama orang lelaki yang bukan muhrim. Apabila sesama wanita atau dengan muhrim seperti bapa, abang dan sebagainya. Aurat mereka adalah antara pusat hingga lutut dan anggota badan yang menimbulkan fitnah. Tambahan lagi syarat pakaian yang menutup aurat adalah longgar, tidak nipis dan tidak menampakkan bentuk badan.

Sabda Rasulullah SAW:
"hendaklah mereka memanjangkan barang sejengkal dan janganlah menambahkan lagi ke atasnya"

"barangsiapa memakai pakaian yang menjolok mata, maka Allah S.W.T akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti."
(Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasa'i dan Ibn Majah.)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan