16 November 2011

kahwin muda: dilema abad ini :)

Assalamualaikum :)

kahwin muda ?? topik hangat dalam otak aku sekarang . gatai naaa nak kawen . bukan gatai la adik-adik . abang-abang . kakak-kakak sekalian . ni kita cerita soal dosa dan pahala :)

pendekkan explaination . sape yang boleh terangkan kat parent dia kalau dia nak kawen awal sebab nak jauhkan diri dari maksiat ?? rasa-rasa parent boleh terima macam tu saja ka ? so terletaknya pada hati . kalau si jejaka tertarik dengan si dara . hantarlah wakil untuk bertemu parent si dara . sampaikanlah hajat kamu . jangan dok menggatai nak propose anak dara orang without informing her parent first . "alah nak kawan2 je" . hello . dosa tetap dosa . salah tetap salah . di mahkamah Allah nanti . xde nya Allah bagi kelonggaran sebab kita nak kawan je . haram tetap haram tau :)

kalau rasa diri tu dah tak mampu kawal sebab suka sangat-sangat kat anak orang . u should ask your self . r u ready to take care of your wife ?? kalau tak mampu lagi . JUST FORGET IT . "tak boleh lupalah" .. kalau terpaksa . jauhkanlah diri kamu dari dia . mohonlah pada Allah ..

"Seandainya telah kau catatkan dia milikku . Tercipta buatku, dekatkan dia padaku . Satukanlah hatinya dengan hatiku . Titipkanlah kemesraan antara kami agar kebahagiaan itu abad. Seiringan kami dalam melayari . Hidup kesepian yang sejahtera . Tetapi Tuhanku . Seandainya telah kau takdirkan dia bukan milikku . Bawalah dia jauh dari pandanganku . Luputkan dia dari ingatanku .

Ya Tuhan . Maha Mengerti . Gantikanlah yang telah hilang . Meskipun tak akan sama dengan dirinya . Ya Tuhanku . Berikanlah kekuatan agar aku rasa bahagia walaupun tanpa dirinya . Jika benar cinta itu cinta sejati . maka bebaskan itu . Jika benar cinta itu suci . ia akan datang dengan sendirinya . Tetapi jika cinta itu pergi dan tidak berkunjung lagi . Maka anggaplah cinta itu memang tidak wujud dari awal lagi . Jika benar dia dijadikan untukku . Maka rapatkanlah hubunganku dengannya

Tetapi .
Jika dia bukan dijadikan untukku, maka jauhkan aku daripadanya dan Hapuskanlah perasaanku terhadapnya

so macam mna ? sebab aku nak cinta yang diredhai ILLAHI . rasanya cinta kita diredhai x kalau pegang2 tangan dengan yang bukan mahram ? tepuk dada tanya iman . kalau x nak kawen muda ? jangan mulakan . oke ? kalau dah bersedia hadapi segalanya bersama . just go on it . ALLAH MEMBANTU hambanya yang sentiasa melakukan sesuatu LILLAHITA'ALA . ingat tu je . aku ? kalau jodoh itu sudah sampai . aku terima dengan hati yang terbuka .




"Apabila datang kepadamu seorang lelaki untuk meminang dan engkau redha terhadap Agama dan Akhlaknya,maka terimalah.Bila engkau tidak menerimanya maka akan terjadi Fitnah dimuka Bumi dan akan Timbul kerusakan yang Merata dimuka Bumi "[Hr.Tarmidzi dan Ahmad]

Adakah ini yang Allah gariskan kerana Cinta kasih-Nya ??
Ketika Seseorang Mempersulit apa Yang dimudahkan Oleh Allah,mereka Benar-benar mendapati Keadaan yang Sulit dan Nyaris tak menemukan jalan keluar .
Mereka yang menunda-nunda Pernikahan tanpa alasan Syar'i dan akhirnya mereka Takut melangkah disaat hati Merindukannya.

so . sharing is caring . caring is LOVING . aku buat entry ni tak bermakna la aku nak kawen dah . just want to share apa yang aku rasa . this is my personal oipinion :)

6 comments:

  1. saya teringin nak kawen awal. tp seru xsmpai lagi ^.^

    ReplyDelete
  2. kalo da smpai jodohnya insyallah sgala urusan dipermudahkan olehNYA.. lg elok kawen awl2 elak dr maksiat nk2 skrg rmai sgt org buang baby.. sdih tgok remaja2 skrg ne

    ReplyDelete
  3. cik ummu oag => insya Allah satu hari nanti . jgn putus doa oke .

    dySha.Pink => insya Allah . tp x ramai parent yg faham la . pecaya x ? sebab diorg rasa kita muda lg

    ReplyDelete
  4. nice entry...
    btol3...sy skg 100%...
    de 1 hdis gtaw yg matan nya lbih krg cmni:sesiapa yang mampu dlm hartanya(& nak kahwin),maka berkahwinlah.sesungguhnya ia bleh mnundukkan pndgn & mmlihara kemaluan.sesiapa yang x mampu maka hendaklah ke ats dia b'puasa.maka sesungguhnya(puasa) itu bgnya perisai.wallahu 'alam...

    ReplyDelete
  5. khair => terima kasih . hadis tu la sy cari x jumpa td . terima kasih banyaak2

    ReplyDelete
  6. khair => terima kasih . hadis tu la sy cari x jumpa td . terima kasih banyaak2

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan