17 January 2012

akal dan emosi .

Assalamualaikum (",)

hai everyone ! nak kongsi sesuatu dengan kalian semua . dalam dok bizi-bizi dengan study + exam masih ada golongan yang berfikiran tidak terbuka . dan hanya pandai mencari silap . komplen komplen . lepas tu blah macam tu je . trust me ! aku memang tak suka dengan orang yang komplen . cakap kencang dan pandai tegur salah silap kita tapi at the end . dia tak bagi idea baru untuk improve ape yang salah tu . bukan lah nak angin atau what so ever sewaktu dengannya . tapi as a student . kita tak sepatutnya tahu mencari salah orang tapi kita kena beri idea . jangan la jadi tin kosong . bunyi je kuat . tapi kosong ! aku dah selalu hadapi orang-orang macam ni .

suka dengan kata-kata sorang kawan aku ni . semuanya terletak pada hati . kalau kita tak suka dengan sesuatu . just ignore it . kalau tak effect ape-ape dengan life kita . once kita dah komen . kita kena habiskan dan usaha la untuk ubah . ini tak . cakap banyak tapi hampeh . sia-sia je jadi mahasiswa 2 ke 3 tahun . tapi pemikiran macam budak sekolah rendah . kita di universiti bukan je untuk belajar tapi untuk jadi terpelajar . terpelajar yang macam mana ? terpelajar dari segi perbuatan . percakapan dan segalanya . baru la ade gunanya . betul . sebagai seorang yang mempunyai ilmu . biarlah setiap tindak tanduk kita macam orang yang berilmu . jangan hanya jadi lalang . senang-senang je ikut angin bertiup . jap jap ke kiri . jap jap ke kanan . tak de pendirian yang tetap . ingat ! hidup kena ada falsafah . tak la ikut telunjuk orang je

kita ade akal . dan akal tu untu berfikir . bukannya untu disimpan diperap lepas tu jadi pekasam . nak cakap . nak bertindak . guna akal . pokok pangkalnya pemikiran mahasiswa bukan ikut emosi . dan apa yang nak ditekankan kat sini . jangan hanya tahu bercakap tapi tak bertindak . ok ! peace no war !enjoy your holiday kawan-kawan :)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan