08 June 2012

Tanggungjawab yang semakin diabaikan

Assalamualaikum (",)

selalu kita dengar orang mengeluh tak de duit padahal berpangkat engineer , doktor dan lagi lagi yang keja besar besar . yang tak semua orang mampu berada di tempat tu . rumah besar . gaji besar . keta besar berbuah buah . motosikal beratur kat luar rumah . but still tak cukup duit nak bagi dekat parent tiap tiap bulan . but still tak cukup duit nak bagi duit dekat adik adik yang tengah belajar . but still tak dapat sedekah kat sedara mara yang dalam kesusahan . gaji RM *0000.00 pon masih tak cukup :)

pernah tak cari apa sebabnya ? mak selalu cakap kat aku . zakat harta jangan lupa bayar bila dah cukup syaratnya . yer kita ni manusia yang selalu lupa dan leka . keja siang malam cari harta cari duit . beli perabot baru . beli karpet baru . beli almari baru . BELI BARANG KEMAS baru . sampai satu tahap . EMAS yang kita simpan tu dah wajib keluar zakat . yer ilmu agama kurang tak tahu semua tu . dah tahu yang diri tu tak tahu . kenapa tak bertanya ? ingat yer . sape yang tak bayar zakat padahal dah cukup dan wajib bayar zakat , rezeki yang ALLAH bagi . duit beribu riban dapat tiap tiap bulan pon rasa tak cukup . rasa macam lagi banyak duit . lagi rasa tak cukup . duit tu rasa tak melekat kat tangan :)

TAPI kalau kita bayar zakat . selalu ingat yang semua ni rezeki dr ALLAH, even gaji kita tak sampai 4 angka pon . kita masih boleh simpan dalam bank . rezeki terasa melimpah ruah . setiap apa yang kita dapat dan ada WAJIB BERSYUKUR . lagi satu . KEBERKATAN  kedua orang tua kita kena ingat . disaat kita makan KEPSI, steamboat, seafood dan lain lain . cuba la ingat adik beradik lain , mak ayah kita kat kampung . kena simpan dalam hati macam ni "apa yang aku makan, adik beradik mak ayah aku mesti makan" . berkongsi rezki, bersedekah . kalau mak ayah tak restu rezeki kita . simpan hati . makan hati dengan kita . jangan tanya kenapa hidup kita tak tenang . rumah tangga kita selalu ada masalah . JANGAN TANYA KENAPA :)

menjadi seorang muslim bukan hanya pada nama dan IC kita . lebih dari tu . hubungan kita dengan ALLAH dan hubungan kita dengan manusi . WAJIB DI JAGA . kita tak tahu apa akan jadi pada masa depan . tak perlu ikut orang dalam berbelanja dan kehidupan . hidup dalam keadaan yang sederhana . utamakan keperluan daripada kemahuan . yang si LELAKI jadilah pemimpin dan imam yang patuh pada agama . nasihatilah isteri kamu supaya menjaga maruah mereka . anak anak kamu dan sedara mara kamu . jangan jadi LELAKI DAYUS . tak tahu ? tanya lah ustaz dan ustazah . nanti dekat akhirat . ALLAH akan tanya kamu . tanggungjawab kamu :)

kepada WANITA, jagalah maruah kamu sebagai wanita islam . jagalah aurat kamu . jagalah perkataan kamu . jagalah perlakuan kamu . jagalah maruah seluruh ahli keluarga kamu . jangan tunggu seru nak bertudung, jangan tunggu seru nak tutup aurat . jangan tunggu seru nak solat dan puasa . sebab serunya dah ada 1400 tahun dahulu . ingat !! ajal tak kira usia dan tak akan delay walau sesaat :)

ayuh perbaiki diri rohani dan jasmani . perbaiki luaran dan dalaman . semoga ALLAH permudahkan segala urusan kita :)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan