21 September 2012

Menjadi orang yang TABAH . ayuh jadi tabah

Assalamualaikum (",)

macam mana nak jadi seorang yang TABAH ? mesti semua orang ada masalah dan kadang kadang dapat handle masalah tu tapi kadang kadang jugak terasa beban dan akhirnya kepada stress/tekanan yang tiada penghujung . kite tak de la tips ke ape . tapi cuma nak kongsi beberapa pengalaman yang kite lalui sendiri . 

pertamanya, fikiran mesti sentiasa positif . untuk ape jua yang berlaku sekeliling kita . contohnya :: satu hari saya terlepas bas untuk pulang ke rumah . dengan hati yang 'terluka' saya terpaksa tunggu lebih 2 jam untuk bas lain datang . mulanya memang rasa sedih sebab lama kot 2 jam . nak buat 2 jam kat bandar sedangkan urusan penting semuanya dah selesai . di sinilah peranannya hati dimainkan . fikiran positif . ada sebab la tu kenapa Allah tak izinkan aku naik bas . ada hikmahnya . siapa tahu . dengan secara tidak sengaja, saya terjumpa sahabat lama yang bertahun tahun tak jumpa . tengok ! bagaiman Allah mengatur perjalanan hidup kita . 

keduanya, kita sedih sangat sebab terpaksa extend semester dan tak dapat grad dengan kawan kawan yang lain . think positif . mungkin Allah ada rencana yang lebih baik untuk kita . mana tau kalau kita grad lewat setahun, rezeki kita lebih banyak, dapat kerja yang bagus . kita tak tahu . betul ? positif :)

ketiganya, bersangka baik dengan Allah . jangan tipu saya yang korang tak penah rasa suka dekat seseorang dan teringin nak berkasih macam orang lain . dating sana dating sini . jalan jalan bagai . tetapi di sebabkan batas pergaulan dan syariat Islam yang menggariskan adab sebagai muslim dengan ajnabi, kita terpaksa pendam semua rasa itu sehinggalah kita dinikahkan dengan pasangan kita . dan waktu korang akan rasa sunyi . tapi INGAT ! Allah sentiasa bersama kita . jaga hati kita dan bersangka baik dengan Allah, bahawa dengan kesabaran yang ada ini, semoga Allah kurniakan kita pasangan soleh/solehah wa musleh . untuk masa depan kita dan akhirat kita .

seringkali saya tegaskan bahawa, pertahankan CINTA kamu itu kepada yang sah menjadi pasangan kamu setelah diijabkabulkan . sabar sabar sabar . saya sentiasa berpegang teguh "siapa yang bercinta sebelum nikah, da akhirnya mereka bernikah, mereka tetap wajib buat solat taubat nasuha atas dosa yang telah mereka melakukan, contohnya, bersentuhan ketika belum nikah, melakukan perkara perkara yang menghampiri zina . dan sebagainya . kalau tak kehidupan selamanya tidka berkat . masyaAllah . kalau tak jelas, boleh tanya mana mana ustaz . sebab tu saya sangat tidak galakkan orang bercinta sebelum nikah . tapi masih ramai yang tanya, "kalau tak bercinta, macam mana nak kenal?" . subhanallah, maha suci Allah .

masih banyak cara untuk kita mengenali pasangan kita . dengan cara menggunakan orang tengah . kalau berurusan wajib ditemani dengan mahramnya . jangan berhubung tanpa urusan penting . pernah baca novel ustazah Fatimah Syarha, "Pemilik cintaku setelah Allah dan Rasulullah" . kalau baca novel, pasti kita semua jelas, bagaimana caranya Islam mendidik kita untuk mencari pasangan yang diredhai Allah . moga beroleh manfaat darinya .

keempat, tenang . ketenangan hati itu adalah punca segala kebahagiaan . tak percaya ? walau apa jua badai yang melanda . tenangkan hati mu . tarik nafas dalam dalam , lepas dengan perlahan dan nikmati ketenangan dari hati . insya ALLAH . setiap kesabaran itu pasti ada ganjarannya .

akhir sekali SABAR . ini adalah yang paling besar untuk kita terus TABAH hadapi ujian yang Allah berikan . dan saya selalu dengar lagu lagu nasyid yang menuntut kita bersabar hadapi . contohnya ::


Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya

Usah mengharapkan ke segalanya
Dalam perjuangan penuh pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
(Begitu ajaran Tuhan)

Hasbiallah, Hasbunallah
HasbiRabbi jalallahu Ya Allah

Dalam diam taburkanlah baktimu
Dalam tenang buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
(Di) dalam jiwamu itu

dan banyak lagi lagu lagu nasyid yang beri kita kekuatan dan percaya dengan Allah . jangan pernah rasa kecewa dan putus asa dengan apa yang Allah tentukan . pasti ada sebab kenapa Allah buat begitu dan begini . dan sudah pasti Allah punya rencana yang lebih baik untuk kita . semoga Allah sentiasa memelihara kita daripada kemungkaran dan kemaksiatan . yang penting jangan sesekali lupa kepada-Nya . 

15 comments:

  1. Replies
    1. thanks, boleh share dengan kawan kawan yer

      Delete
  2. Marilah kita sama sama tabah akan ujian darinya.Semoga dirahmati dunia dan akhirat. :)

    ReplyDelete
  3. baeklah! huk3..da brsemangat balik..huk3..

    ReplyDelete
  4. Salam ,nice sharing :))

    mari singgah http://wordsaya.blogspot.com/2012/09/doa.html

    terima kasih .

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. hehe . jadilah kuat seperti tiger !!! mira chan seorang yang kuat . i believe on that :)

      Delete
  6. Superb! Singgah n follow mine dear. Myhabibysuperb.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Rasa semangat balik bila dapat baca ni... :)

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan