23 September 2012

Tiga (3) Cara Bersyukur

Assalamualaikum (",)

baiklah kawan kawan ku, untuk entry kali ni, saya nak kupas pulak isu bersyukur . sebagai hamba Allah kita sepatutnya bersyukur dengan setiap nikmat yang Allah berikan . orang yang selalu dan pandai bersyukur ni adalah orang sentiasa peka dengan nikmat yang Allah bagi walaupun sedikit . sebab itulah sesetengah orang nampak tenang je . dalam buku "bila Allah menduga kita" ada satu ayat ::

"tidak ada jiwa yang lebih bahagia daripada jiwa yang selalu bersyukur dan tidak ada jiwa yang lebih menyedihkan daripada jiwa yang selalu murung dan mengeluh"

para Ulama ada jelaskan 3 cara untuk bersyukur yang menjadi topik utama kali ni iaitu ::

  1. bersyukur dengan hati
  2. bersyukur dengan lisan
  3. bersyukur dengan perbuatan
Bersyukur dengan HATI

inilah yang paling penting sebab orang yang hatinya tak bersyukur tak akan pernah bersyukur dengan cra lisan atau perbuatan . tragik kan . tapi itu hakikat . sebab apa apa pon bermula dari hati . kalau lah dia bersyukur dengan lisan dan perbuatan je, tetap tak sempurna sebab tak ade kesedaran hati . hati ni mainkan peranan yang sangat penting sebab dengan hatilah kita merasakan yang nikmat itu ada walaupun sedikit . dan bermula dari hatilah akan terpancar keluar dan jiwa bahagia kerana bibir tersenyum dan raut wajah yang ceria .

bersyukur dengan hati maknanya hati mengakui adanya nikmat. orang yang hatinya mengakui adanya nikmat maka dia tahu, Dialah memberi. orang yang tidak sedar akan nikmat, tidak akan kenal Pemberi nikmat. dia tak tahu mana datangnya nikmat dan tidak akan berterima kasih. kita sedar tak yang sekeliling kita penuh dengan nikmat . dan kalau nikmat yang sedikit kita bersyukur, pasti ianya akan bertambah . dan jika hati bersyukur, maka percakapan dan perbuatan pun akan turut bersyukur.

Bersyukur dengan LISAN

mungkin yang ni korang lebih faham kot . lisan ni selalunya orang akan ucapa "terima kasih" ketika menerima kebaikan orang lain . kalau kita rasa adanya nikmat, ungkapan "alhamdulillah .. segala puji bagi Allah" akan menjadi rutin kita . ucapan ucapan sangat mudah untuk diucapkan tanpa mengeluarkan kos . sudah menjadi tradisi kita akan ucap terima kasih dalam membalas pemberian . betul tak ? . dengan ucapan terima kasih membuatkan orang yang memberi tu rasa tak sia sia . kalau tak berterima kasih ? faham faham je la yer . confirm lepas ni tak de nyer orang tu nak bagi ape ape dah . memang la tak mengharapkan balasan . tapi itu namanya beradab . 

ucapan Alhamdulillah tu tanda kita berterima kasih kepada Allah atas segala nikmat yang Dia berikan . bangun pagi, baca doa bangun tidur, ucapkan Alhamdulillah, sebab masih beri peluang kepada kita untuk bernafas pagi ni . dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, ucapkanlah alhamdulillah . segala puji bagi Allah . sebab ucapan Alhamdulillah ini merupakan adab seorang hamba sebagai penerima nikmat dan pujian serta rasa syukur yang mendalam . pendek kata apa jua perkara dalam kehidupan seharian wajib ucap Alhamdulillah sebab semuanya berlaku dengan izin Allah .

Bersyukur dengan PERBUATAN

tapi harus ingat bersyukur dengan hati dan lisan saja belum cukup . macam mana nak perbuatan pulak ? soalan yang baguss, saya tanya, saya yang jawab . hihihi . baiklah, melalui perbuatan ni, adalah dengan cara kita menggunakan atan memanfaatkan pemberian sesuai dengan fungsinya . menggunakannya ke arah yang memberi manfaat . kalau pemberian tu kita sia siakan itu lah tandanya tak berterima kasih . contohnya :: ada orang bagi makanan pada kita . then kita ucap terima kasih . tapi kita buang ja makanan tu . tak makan pon . so maknanya terima kasih tu tak ikhlas . 

orang jujur dalam bersyukur akan hargai  pemberian dan tidak akan sia siakannya . dan orang yang bersykur pada Rabbnya akan menggunakan nikmat yang diperoleh sesuai dengan fungsi nikmat tersebut . Firman Allah ::

"Dialah (Allah) yang menundukkan lautan (untuk kamu) agar kamu dapat memakan darinya daging (ikan) yang segar dan (agar) kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai dan kamu melihat bahtera berlayar padanya dan supaya kamu mencari kurnia-Nya (selain yang telah disebut) semoga kamu bersyukur." [an-Nahl : 14]

Allah bentangkan laut kepada kita sebagai tempat hasil laut seperti ikan ikan sebagai sumber makanan . manusia juga boleh keluarkan sumber sumber tertentu untuk jadikan perhiasan . malah laut sebagai laluan untuk kapal kapal buatan manusia melaluinya sebagai pengangkutan . dan semua itu nikmat dan seharusnya manusia bersyukur atasnya . 

akhir sekali, bekerja juga sebagai tanda bersyukur . bekerja asalkan tidak melanggar perintah-Nya dan merupakan ibadah :: firman Allah,

"Bekerjalah wahai keluarga Daud sebagai tanda syukur!" [Saba' : 13]

sekian saja perkongsian untuk kali ni . any comment ? please drop down here :) barakallahu feek

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan