23 October 2012

Redha Allah dalam kehidupan

Assalamualaikum (",)

sejak akhir akhir ni macam malas nak update belog ni . kalau dilihat pada 3 entry yang lepas is just kopi pasta general knowledge . nak story mory i dont know what to story about . phewww ~~ bajet retis kau . haha . btw 25 okt ni aku akan balik kampung berhari raya .. just FYI :)

semalam ade member aku kol . lama jugak la kitorang borak . dalam satu jam lebih macam tu . ok free call sebab beday kawan aku semalam . kalau tak mesej je kot . banyak topik yang kitorang sembang dan yang paling menarik sekali ada dua topik . 

first tentang kehidupan dan pengalaman . for me, kawan aku sangat kuat ! maybe lelaki kot kan . #oppss kantoi member yang call semalam tu lelaki . haha . aku tak pernah ceritakan apa yang aku lalui kat sini . but i dont know why . dia sangat faham keadaan aku sebab dia jugak penah laluinya . but at least aku ada abang n kakak yang dah keja untuk bergantung harap bila aku betul betul memerlukan . tapi dia, dont have anyone . except parent . on that time . but now, ayah die dah meninggal dalam hujung tahun lepas . n u know what . impian dia nak sambung diploma terpaksa hold dulu . sebab no one yang nak sara mak dia . nak teman mak dia lepas ayah die meninggal . aku faham . so aku tak push dia sangat suruh sambung belajar . tapi semalam apa yang menggembirakan aku, dia dah apply untuk sambung diploma . tengah tunggu jawapan . Alhamdulillah . mungkin semangat nak belajar tu dah kembali . Alhamdulillah . syukur sangat . aku selalu mendoakan yang terbaik untuk dia ..

orang yang dah terbiasa hidup susah . nak makan pakai pun kena catu . aku rasa itu lebih baik . sebab di masa depan . kalau lah kita susah macam tu . at least kita dah biasa . tapi bagi mereka yang hidupnya senang sepanjang masa . bila sampai satu tahap deme susah . mungkin ada yang putus asa time tu . yeayh .. aku tak mendoakan tapi pengalaman tu mengajar sebenarnya . so Alhamdulillah untuk apa yang berlaku semua ni . dan aku tahu jugak yang Allah tak akan membebani hamba-Nya, apa yang tak terdaya oleh mereka . dia pon ingat ayat tu .

second . perubahan . seringkali aku ingatkan, selagi kita hidup dan bernafas di bumi Allah ni, ambil lah peluang untuk berubah ke arah yang lebih baik . "everyone deserves to make a changes" . dan aku sangat bersyukur sebab Allah beri aku peluang untuk berubah di usia yang masih muda . dan Alhamdulillah, inilah identiti aku . tipulah aku cakap aku tak pernah konpius sebelum ni . yeah ! thats normal for all teenagers . keliru dengan identiti sendiri . tak dapat nak corakkan kehidupan sendiri . mudah terikut ikut dan terpengaruh . so nasihat aku untuk rakan rakan dan adik adik diluar sana . carilah kehidupan . carilah identiti untuk menjadi manusia yang lebih baik . selagi punya daya untuk berubah, berubahlah untuk kebaikan diri sendiri . 

aku bersyukur Allah jauhkan diri aku dari 'virus' kapel . sebab bila aku macam ni . aku bebas berubah mengikut kehendak aku sendiri . tak perlu risau kehilangan sesiapa dan pandangan orang lain . and of coz family aku tak kesah asalkan aku tak melampaui batas . tapi aku diberi peluang untuk mencorak kehidupan Islam yang indah . dan semoga aku mendapat suami yang soleh dan aku sedang berusaha menjadi solehah . aku masih punya masa untuk siapkan diri . aku akan gunakan peluang ini sebaiknya . so, for those have read this . aku doakan anda semua akn temui kehidupan yang sebenar benarnya kehidupan yang Allah redha .

"ya Allah ya Tuhanku yang memutarbalikan hati, tetapkanlah hatiku pada jalan agama-Mu"


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan