04 February 2013

Komunikasi untuk motivasi diri

Assalamualaikum (",)

aku bukanlah pelajar komunikasi dan tak pernah belajar secara formal tentang komunikasi . tapi aku belajar secara tak formal . melalui bacaan buku atau internet . so aku lebih suka kongsi yang ringan ringan je . ape yang aku faham dan sesuai untuk semua . dan dikaitkan dengan pengalaman jugak ^^

Komunikasi ada dua, komunikasi interpersonal dan intrapersonal . 

Interpersonal :)
  • komunikasi jenis ini adalah komunikasi antara dua individu atau lebih . dalam perkongsian dan penyampai maklumat . komunikasi ni penting bagi mereka yang suka berkongsi cerita . dalam kehidupan sebagai pelajar . kadang kadang masalah yang kita hadapi perlu dikongsi supaya pendapat dan nasihat orang lain tu manfaat untuk kita . betul tak . tapi kita jugak kena tahu macam mana nak aplikasikan cara berkomunikasi yang berkesan supaya kedua dua pihak menerima maklumat dengan positif . intonasi yang betul . ekspresi yang yakin . 
  • sebagai seorang manusia kita perlu gunakan komunikasi yang betul agar permasalahan kita dapat diringankan dan diselesaikan . berfikiran positif dan sentiasa berfikiran terbuka untuk menerima dan dan memberi maklumat . sebagai seorang pelajar jugak . ibu bapa, keluarga, sahabat dan teman adalah yang utama untuk berkomunikasi . luahkan luahkan luahkan 



Intrapersonal :)
  • komunikasi ini adalah komunikasi dalaman . bercakap dengan diri sendiri . komunikasi jenis ini penting . sangat penting . bagaimana cara kita memberi motivasi dengan berfikiran positif . bercakap dengan diri sendiri . hati ke hati . kalau kita gagal dalam peperiksaan . bercakaplah dengan sendiri . "aku akan cuba dengan lebih baik untuk masa depan" . "ini ujian Tuhan kepada aku" . ya komunikasi ini penting .
  • percaya atau tak . komunikasi dengan diri sendiri boleh menjadikan kita seorang yang positif dan semua dugaan yang datang adalah ujian dari Allah . bersangka baik . semuanya dari hati  .

2 comments:

  1. selalu gak buat dua-dua...
    kalau meluahkan rasa hati kat blog tue kire intra ker inter? huhu

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan