26 April 2013

Cinta dan Wahyu; jika kita ingin mengubah dunia :)

Assalamualaikum (",)

sobahul khair :)

baru selesai tengok cinta dan wahyu episod 5, paling terkesan part Tasneem dengan Amir Mukhlis ketika temuduga, memang hebat ! sangat hebat ! sampaikan saya tersendiri pun terpesona dengan setiap hujah yang diberikan . dengan rendah hati saya mengaku, masih banyak yang perlu saya pelajari . Alhamdulillah, Allah masih bagi peluang tu . kadang-kadang kita tengok drama ni bukan sebab kita suka tengok je, tapi lebih daripada tu, kalau kita seorang yang luas pemikirannya . saya melihat drama Cinta dan Wahyu ni, sebab pengisian setiap dialog yang penuh hikmah . Allahuakbar, memang hebat penulis skrip ni .

dan ayat ni buat saya jatuh hati, dah cari dekat pakcik google tapi tak ada pun ::

jika kita ingin mengubah dunia, 
kita perlu mengubah manusia di dalamnya, 
dan jika kita ingin mengubah manusia, 
kita perlu mengubah hati dalam manusia, 
dan jika kita ingin mengubah hati manusia, 
kita kena kembali kepada Allah SWT

Allahu Allah . kalau boleh salin semua dialog dalam cerita ni, dah lama saya buat macam tu . boleh kot . kena tunggu bila saya ada banyak masa lapang . ye lah kalau nak tumpu dengan tengok cerita ni je . assignment, study semua terbengkalai . insyaAllah . nanti . apa apa pun . nak berterima kasih bebanyak pada penulis novel "kala cinta dan wahyu bersatu" dan penulis skrip "cinta dan wahyu" . memang memberi banyak pengajaran baru .

semoga lebih banyak drama drama yang bermanfaat sebegini . media adalah pengaruh terbesar generasi muda sekarang, jadi melalui media jugaklah kita boleh berdakwah . mana lah tahu, medium terbaik ini mampu menjadi satu penolak yang mujarab dalam mengubah jiwa generasi sekarang? tak siapa tahu bukan . ini mungkin satu permulaan . insyaAllah, kalau terus menerus menyokong, akan ada yang seterusnya dan lebih baik . sekali sekala jiwa generasi muda perlu difahami, dipenuhi dan diteliti . tetapi haruslah menggunakan pendekatan yang bijak . 

jadi teruskan menonton cerita yang bermanfaat . :)

2 comments:

  1. Salam,

    Saya pun suka sgt cite Cinta & Wahyu tu, cerita yg sarat dgn mesej, kan bagus kalo kt Malaysia ni banyak cite mcm tu kan..

    http://cintazakirah.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam,

      betul kata awak, sebab bagi saya cerita yang patuh syariat macam ni pun boleh majukan industri seni

      Delete

Terima Kasih . Syukran Jazilan