23 April 2013

Filem : Dua Kalimah

Assalamualaikum (",)



sape dah tengok cerita ni ? cerita pertama yang saya tengok 100% shaheizy sam berlakon serius . rupanya boleh jugak la dia berlakon serius rupanya . kembali kepada ceritanya ::

dimulakan Aiman yang belajar di Arab (shaheizy sam) pulang ke kampung bersama isteri nya Surina (Nora Danish). masa diorang sampai di airport, Surina nampak kelibat dua orang berjubah sambil mengucap dua kalimah syahadah, Aiman suruh Surina bertudung . dalam perjalanan pulang, teksi yang diorang nak alami kemalangan, dan jalan yang dilalui memang sunyi dan bukan jalan yang sepatutnya . pemandu teksi Kashah, mati di tempat kejadian, rupanya mereka berada di kampung cahaya, mereka di selamatkan oleh seorang penduduk kampung . pemandu teksi tu rupanya orang kampung situ, Aiman ikut orang kampung mandikan jenazah dan Aiman nampak muka jenazah tu jadi hitam dan keluar lendiran hitam yang busuk . Aiman tanya kenapa jadi macam tu, rupanya dulu Kashah seorang pengamal ilmu hitam .

penduduk kampung yang diorang tumpang tidur ni ada anak angkat nama pian, cacat . pian pernah bagi tahu Surina "cepat bertaubat sebelum terlambat" . tak lama lepas tu Pian pulak meninggal dunia di sisi pusara ibu dia . masa mandikan jenazah, jenazah Pian pun sama jugak, muka jadi hitam . rupanya . dulu masa Pian sihat dia derhaka dengan mak dia, mak dia meninggal pun sebab dia . dia menyesal dan selalu panggil nama mak dia . dua hari lepas tu . penduduk kampung tu hantar diorang balik rumah, di kampung bidara . bila diorang sampai rumah, bila toleh belakang kereta tu dah tak ada . adik Aiman bawa diorang pegi jumpa ayah Aiman di balai raya, terjumpa dengan Umairah, awek lama Aiman. 

malam nya ayah Aiman yang merupakan ketua kampung dan imam masjid ajak diorang semua qiamullail, Aiman kata Surina uzur tak boleh solat . pagi tu, Aiman tanya adik dia pasal kampung cahaya, tapi adik dia kata entah, tak pernah tahu . esoknya ayah Aiman ajak diorang pegi uruskan jenazah seorang penduduk kampung, nama Maria, Maria ni dulu sosial, tukar tukar jantan dan selalu keluar malam . masa mandikan jenazah tu adik Aiman dengan Surina join sekali, dan masa nak basuh kaki tu Surina bau benda busuk . dan itu balasan bagi mereka yang berzina . masa nak kebumikan, liang lahad penuh dengan darah merah . nauzubillah . 

paginya Aiman keluar dari rumah, katanya nak pegi masjid, tetiba datang kereta dengan motor, hantar Aiman balik, ayah dia pelik kenapa jadi macam tu . Aiman dijumpai dalam rumah Umairah, awek lama Aiman, orang syak mereka berduaan dalam rumah . Umairah bagi tau, yang sebenarnya Aiman datang rumah dan nak perkosa dia . belum semat buat apa apa, Aiman terus jatuh dan lumpuh . Surina bersuara bagi tahu apa yang berlaku selama ni . 

surina bagi tahu, Aiman tak habiskan pengajian di Arab , dia bercuti di Australia dan berjumpa dengan Surina dan mereka bercinta . Aiman bagitau yang diorang dah kahwin tapi yang sebenarnya TAK, mereka buakn suami isteri yang sah . ibu bapa Surina pun tak tahu apa yang diorang buat . Surina mengandung . Aiman juga pengamal ilmu hitam . Surina menyesal dan ayah Aiman pun menyesal sangat sangat . sebab tak sangka Aiman boleh buat macam tu . Aiman menipu ayah dia . dan akhirnya Umairah bimbing Surina untuk kembali ke pangkal jalan . Aiman sembuh dan bernikah secara sah dengan Surina . 

misteri jugak tentang kampung cahaya tu . tapi yang pasti kisah kematian satu persatu memang memberi petanda kepada mereka berdua . cerita ni memang lack off babak romantik cintan cintun dan terlalu high imagination . full of experience and opinion . kena banyak berfikir :) apa apa pun saya bagi 4/5 bintang . belum tengok ? tengok lah . tak rugi ..



4 comments:

  1. eh..jalan cerita macam menarik juga kan.. ada misteri2 juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat .. unpredictable and unexpected . jarang sekali tengok cerita macam ni . MIG lagi tu

      Delete
  2. kak bai da tgk la nie eh..nk gak la dwnlod..

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan