09 April 2013

Redha dengan Ujian :)

Assalamualaikum (",)

percaya atau tak, ujian Allah tu datang dalam pelbagai bentuk, cara dan bila bila masa saja . saya bersyukur sangat sebab Allah bagi hati yang tenang dan sentiasa redha serta bersedia hadapi apa jua ujian . susah payah perit pahit . ada jugak kawan kawan cakap yang saya ni tenang orang nya . Alhamdulillah . tenang itu perlu dicari . tipu lah cakap kita tak melenting kalau tetiba orang cakap belakang kita, tambah tambah lagi kalau cakap benda tak baik . fitnah kita . memang marah sangat . kalau ada orang tu depan mata ni, rasa nak toreh toreh muka dia dengan garfu . tapi itu lah, marah saya ni sekejap je . orang kata . OVER sendiri lah . esoknya ok lah . itu lah Rasulullah SAW bersabda :


"Apabila salah seorang antara kalian marah sedangkan dia berdiri maka hendaklah dia duduk, agar kemarahannya hilang, apabila masih belum reda maka hendaklah dia baring."
(Hadis Riwayat Abu Daud)

simple kan . ok lah itu bab marah . ujian dalam bentuk kemarahan . macam mana pulak ujian yang lain . bagi saya, apa pun ujian yang Allah bagi, kalau kita bersedia, redha, positif, insya Allah ketenangan tu milik kita . saya ingat lagi masa stressed dengan Final Year Project dulu . hanya Allah yang tahu perasaan ini . dengan masalah kewangan time tu . Allah . berat rasa nak tanggung semua benda dalam satu masa . tapi positif . ujian yang Allah bagi tu memang setanding dengan keupayaan kita . ingat tu selalu . so bila diuji maknanya memang kita mampu . jangan risau . cumanya hati tu kena kuat, tabah .

tak kisahlah siapa pun kita . kita tetap hamba-Nya . bila diuji dengan ujian yang kita tak sangka . semuanya dengan kehendak Allah . Kun Fayakun . mengajar kita jadi lebih kuat dan percaya kepada Qada' dan Qadar  . be strong ! tu saja yang mampu untuk dikatakan . hidup ni memang kena ada up and down . 


 WELL SAID !!!

so, saya memang sentiasa bersyukur walau apa pun yang berlaku . tetapi saya tak lah tunggu je apa yang berlaku tu, sebab saya sentiasa berusaha untuk buat yang terbaik untuk diri sendiri, keluarga dan yang paling penting AGAMA ISLAM yang suci ni . berusaha menjadi islam yang mukminah . islam yang bertaqwa dan beriman . ye lah . saya ni manusia biasa yang kadang kala tewas dengan keseronokan dunia dan sambil lewa dengan perintah Allah . tapi cepat cepat sedar . astaghfirullahal 'azim . 

makanya kawan ku sayang . jangan impikan hidup tanpa ujian tapi berdoalah supaya kita semua dapat menghadapi ujian tu . jadilah orang yang kuat ! tabah ! u are born to be strong ! . 



1 comment:

  1. Kalau sy marah mesti diam je..mls nak btekak balik..kang lg pns hati.. Yup.. Apabila Dia berkata Kun maka jadi la ia.. Doa lah semoga kita di bawah lindungan Allah ^_^

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan