18 December 2013

Redha Illahi atau Pujian Manusiawi

Assalamualaikum (",)
 
Menutup aurat bukan hanya menutup rambut.  Kita ni, nama saja Islam tapi kita sebenarnya belum lagi benar benar mengenali Islam. Berapa ramai yang tak tahu solat jama' atau qasar? Berapa ramai yang tahu maksud setiap isi al-quran. Ya saya pun tidak tahu semua. Tapi jika ada usaha ke arah itu, itu lebih baik daripada tidak melakukan apa apa.
 
Point utama.
 
Saya ada beli satu majalah fesyen islamik kononnya. Tapi setiap isi majalah itu menunjukkan betapa singkatnya ilmu tentang menutup aurat. Tertutup tapi ketat. Terlindung tapi sendat. Nampak jelas susuk tubuh, liuk lentok, lekuk bentuk. Kalau dilihat pada bayang bayang, seperti tidak memakai apa apa. Bukan kuno tapi perihatin tentang maruah dan harga diri yang ada pada saudara seagama semua. Saya taknak menuju syurga Allah seorang diri. Saya nak masuk syurga bersama mereka yang ada disekeliling. Kalau semuanya telah didedah pada terik mentari, pada lelaki ajnabi, pada mata mata miang keladi, apa lagi yang tinggal buat suami? Apa lagi yang bernilai pada diri?
 
Jika pujian manusia yang kau harapkan, maka kau akan semakin jauh dengan Allah
Jika redha Allah yang kau cari, maka kau akan rasa dekat dan tenang di hati
 
Pilihan terbaik dan diredhai ada pada tangan kita sendiri. Baik atau buruk tangan kita juga yang memilihnya. Jika kurang ilmu di dada, jangan malu untuk bertanya dan menambah ilmu. Allah takpernah tinggalkan kita. Tetapi kita yang asyik meninggalkannya. Mencari Dia disaat susah, resah gelisah.
 
Ayuh muhasabah diri. Bersama menuju redha Illahi

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan