03 March 2017

Mampu ke kita jadi baik?

Assalamualaikum (",)

Suka baca penulisan Ustaz Ebit Lew. Dia punya husnudzon @ bersangka baik pada Allah tu tinggi sangat sangat. Sampai kita sendiri pun kadang- kadang tak mampu nak bersangka baik sampai macam tu sekali.

Mana tidaknya, kita ni baru kena uji sikit dah melenting. Maki sana sini sampai dalam media sosial pun. Habis semua orang tengok. Malunya. Kesian mak ayah kita, dia didik dengan adab sopan, tapi kita mencarut pulak. Maki orang macam tak ada dosa. Marah orang macam esok lusa kita dah tak jumpa orang tu. Macam tak ada apa apa salah. Malunya mak ayah kita.

Susahnya la kan nak didik hati untuk cakap yang baik baik. Untuk fikir yang baik baik. Untuk sangka yang baik baik. Susah kan? Tapi betul ka susah? Susahnya tu sebab kita rasa susah. Kalau kita tetapkan dalam minda jadi baik tu senang, senang ja sebenarnya.

Pokok pangkalnya, kalau hati bersih, apa yang terzahir juga bersih. Tutur kata kita, perilaku kita dan yang utamanya, minda kita juga bersih dan sentiasa bersangka baik walau sebesar mana pun ujian yang Allah bagi. Dah lama kita selesa dengan rezeki Allah, sekali sekala diberi ujian, tanda Dia masih sayang pada kita.

Sangka baik selalu! 😘😉💪👍👌

9 comments:

  1. CCL pun suka penulisan ebit lew . Kadang-kadang ada ayat yang deep . Ayt simple tapi menusuk sangat .baru2 ni ada trbaca ebit lew diuji bila kereta dia rosak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Lepas saya baca tu la tetiba rasa macam kerdilnya kita. Dia punya hati yg sgt bersih. Kagum

      Delete
  2. I appreciate your work, thanks for all the great blog posts.
    clipping path service

    ReplyDelete


  3. توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
    احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
    تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
    العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
    تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
    مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل


    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف سجاد بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف

    ReplyDelete

  4. Simply wish to say the frankness in your article is surprising.
    clipping path service

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan