22 September 2012

kita makluk yang SUKA MENGELUH ?

Assalamualaikum (",)

baru baru ni terbaca dalam satu buku yang berjudul "bila Allah menduga kita" hasli karya, Syed Alwi Alatas . satu topik awal yang buat saya rasa teruja . "MAKHLUK YANG SUKA MENGELUH" . dushhh !! setepek kat muka sendiri . dalam kehidupan seharian pasti ada sekali kita akan mengeluh . pernah tak kita nilai diri kita ni, berapa kali kita mengeluh dalam sehari hanya kerana situasi yang kurang menyenangkan . 

kita sentiasa mengeluuh untuk perkara yang tak kira lah perkara tu kecil ke besar . contohnya :: 

kenapalah cuaca hari ni panas sangat?

kenapa hujan tak turun dah berapa hari ni?

kenapa hidup terlalu sukar?

bahkan disaat berakhirnya hujung minggu dan terpaksa ke sekolah atau pejabat di hari Isnin, kita tetap akan mengeluh . kalau kita dibebani dengan tugas tugas dan tanggungjawab, juga kita mengeluh. bila umur dah meningkat, sakit sana sini, kita masih mengeluh . bebanan tugasan kuliah yang menimbun, kita juga mengeluh kerana terlalu penat menyiapkan semuanya .bahkan kita tak penah kehilangan alasan untuk mengeluh . kalau macam tu, apa lah yang mampu membuatkan kita rasa puas ? 

firman Allah dalam Al-Quran ::

"sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kedekut. Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah dan apabila dia mendapat kebaikan dia amat kedekut" [al-ma'arij : 19-21] .

kalau dengan sindiran dari Allah kita tak rasa apa apa . maka pada siapa lagi kita perlu rasa malu ? macam mana kita akan sedar kekurangan diri dan perbaikinya ? itu lah diri kita manusia yang sentiasa mengeluh pada sesuatu. sedangkan keluhan itu tidak akan menjadi lebih baik . 

betapa diri kita ni banyak sangat kekurangannya yang kadang kala kita tak sedar yang apa kita lakukan tu adalah salah . masyaAllah . malunya rasa . mulai hari ni . kita semua ni makhluk Allah perlu perbaiki diri kita . kurangkan lah mengeluh dengan apa yang di lalui . panas ke ? penat ke ? lapar ke ? denga cara .... SABAR . sabar adalah ubat kepada kemarahan yang meluap dan sakit hati yang membara panasnya ..

oleh itu, bersyukurlah . Alhamdulillah . Allah bagi peluang kepada saya untuk berkongsi ilmu baru dengan korang semua .. 

4 comments:

  1. kenapaaaaaaaaaaaaaaaaa manusia mmg!!!

    ReplyDelete
  2. Ops! Terasa macam tergigit cili kat entri ni. Thanks for the sharing (^_^)

    ReplyDelete

Terima Kasih . Syukran Jazilan