06 November 2012

Simple + berkat (ijab dan qabul)

Assalamualaikum (",)

alhamdulillah, terlebih rajin hari ni, tapi seriusly mata mengantuk . just nak share tentang sesuatu yang kerap kali orang cakap cakap . waahh gi tu . baru baru ni kan ada tu majlis pernikahan diana dengan farid kamil . aku impress gila dengan majlis tu . simple tetapi still memorable . bagi aku simple tu lagi menarik daripa berhabis ribu riban macam majlis nikah tomok+ayu dengan yusri kru+lisa . eh tak kisahlah kalau deme berduit or ada orang sponsor . majlis idaman aku lebih kurang macam pasangan diana n farid . simple tapi bab pakaian tu aku tak mau la cam tu . konsep tu ok jugak tapi lebih afdhal kalau dalam masjid atau surau . ye tak .

ada ayat ni aku dengar dari telinga aku "mestilah nak buah gah, meriah, nak jugak sama macam orang lain, ada pelamin lip lap lip lap, baju meriah segala, kalau besa ja tak best la" . pendapat aku satu ja, simple dan berkat . aku tak nak membazir untuk sesuatu yang hanya diguna tak sampai setengah hari . padahal duit beribu habis . harus kita ingat keberkatan majlis itu terletak kepada konsep, pengantin dan tetamu, pemakaian, layanan dan sepanjang majlis . pernikahan itu permulaan, kalau lah permulaan tu dah peuh dengan pembaziran dan kelalaian, tang mana la nak  berkat rumah tangga tu nanti .

aku seriusly kalau boleh just nak buat majlis pernikahan tu besa besa ja, ada sedara mara, baju tu cantik la dari biasa, orang yang datang majlis aku digalakkan untuk menutup aurat . pengantin pun makan bersila macam orang lain . tak dak apa special mana pon . makanan pon sama ja macam tetamu lain . tiada beza antara kita :)

Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: "Sebesar-besar berkat penikahan ialah yang sedikit mas kahwinnya." 





No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan