16 March 2013

Bicara Kehidupan :)

Assalamualaikum (",)

selamat pagi sabtu . semalam susah betul nak lelap mata . rindu pada sahabat lama yang hampir setahun tak berhubung . SAHABAT yang janji akan ada susah senang, tiba tiba menghilangkan diri macam tu je . sedih kan . itu lah Allah pesan, hidup bergantung lah sepenuhnya kepada-Nya . sebab Dia akan selalu ada tak kira masa, cuaca, bila dan dimana . mula mula dulu sedih la jugak sebab hilang tempat kongsi cerita . tapi Alhamdulillah sebenarnya masih ramai sahabat kat sini . saya je tak nampak sebelum ni . hikmah Allah . dia hilangkan satu tapi Dia gantikan dengan 10 yang lebih baik . positif dan husnuzhon , itulah rahsianya . baiklah . topik hari sabtu bukan lah tentang sahabat . tapi cuma nak randomly talk about our surrounding . apa yang saya nampak apa yang saya dengar dan apa yang saya lalui .

sebagai seorang pelajar tahun akhir (insyaAllah) . terlalu banyak lah kenangan dan pengalaman sepanjang berada dalam peringkat iajaza sarjana muda ni . sekadar perkongsian . yang mana baik jadikanlah panduan, yang mana buruk, jadikanlah sempadan . kehidupan seorang pelajar dan merantau jauh dari tempat kelahiran memnag menuntut kesabaran yang sangat tinggi . dan proses berdikari tu sangat lah berbeza . ye la, jumpa keluarga pun kadang kadang 2 kali je setahun . kadang kadang 3 kali setahun . tapi itulah namanya pengalaman . berjauhan dengan keluarga, dipisahkan oleh laut china selatan . menjadi seorang pelajar yang serba serbi masih hijau . mentah dan kadang kadang tak matang pun . alhamdulillah 4 tahun di sini banyak yang saya belajar . mengurus diri , mengurus masa . mengurus kehidupan dan masa depan . banyak keputusan yang terpaksa di putuskan sendiri . bagaimana seorang insan kerdil yang lawan dengan kehendak hati dan jiwa remaja yang selalu memberontak . Allah . hanya Dia Maha Mengetahui . betapa seksanya rasa .

awal awal perjalanan dekat sini . peritnya hanya Allah je yang tahu . tapi apa yang saya fikirkan . bukan saya seorang saja di sini . malah ramai kawan yang senasib . ada yang lebih teruk daripada kita . apalah sangat derita yang saya hadapi ni . dan tetapkan niat dalam diri . "aku ke sini untuk belajar" . insyaAllah niat itu akan terus kekal di hati . sedikit sebanyak dugaan ujian tu adalah jugak . cumanya terletak pada kita . sama ada untuk selesaikan dengan cara baik, abaikan atau layankan saja dugaan tu . berada jauh daripada keluarga membuatkan seseorang tu bebas . tapi ingat ! bebas yang ibu ayah bagi sebab diorang percaya dengan kita . jadilah anak yang baik . 

dekat mana pun kita menetap . jauh atau dekat . gunalah peluang tu sebaik baiknya . jangan lah kita hanya pentingkan diri . belajar jadi insan yang pandai menghargai . jadi insan yang lebih baik . tak semestinya perlu berada di universiti Islam , perlu berada di Mesir atau Jordan untuk jadi baik . dekat mana mana pun boleh . nak dengan tak nak je . hidup ni akan ada dua persimpangan . baik dan buruk . pilihlah yang mana lebih baik . kiri atau kanan . ingat, sekali tersesat tak selamanya akan sesat . sebab pintu taubat Allah sentiasa terbuka untuk kita . jangan pernah putus asa . semuanya datang dari Allah . bermohonlah padanya agar terus berada di jalan yang lurus .

pokok pangkalnya . di mana pun kita . Allah itu ada Maha Melihat . jangan fikir ibu ayah jauh . kita boleh buat apa saja . janji Allah itu pasti . dalam peribahasa ada kata "sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua" . maka peganglah amanah Allah . belajar . rentetan fitrah yang menjengah . 'pause' kan dulu . tiba masanya nanti pasti akan terjadi . jangan risau . risau sedih kecewa gembira ITU PERASAAN . perasaaan boleh dikawal . sape nak kawal ? siapa lagi kalau bukan HATI . jadi jagalah hati itu sebaiknya . hati bersih insyaAllah akan terzahir perilaku yang baik :)

wallahu'alam ")


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih . Syukran Jazilan