16 March 2013

Hijrah Kita

Assalamualaikum (",)

terbaca gosip pasal pelakon Puteri Sarah berhijrah dengan mengenakan tudung kepala, permulaan yang bagus tapi ada dia suarakan rasa hati yang mana perubahan dia dipertikaikan . tersenyum bila baca luahan dia tu . bagi saya . itu namanya dugaan . berubah ni mudah . sangat mudah tapi istiqamah itu yang payah . iaitu untuk kita kekal dalam hijrah tu . bagi saya ini lah dugaan paling besar bagi hamba-Nya yang mula kembali ke jalan yang lurus .

saya dulu pun, masa awal awal mengenakan tudung labuh bersaiz 60' . ada juga suara suara sumbang . itu belum lagi ujian persekitaran . ye lah . orang macam saya ni sangat aktif outdoor activities . i love hiking, junge tracking, camping and so on . sedikit sebanyak bila berbaju besar . bertudung labuh, menyukarkan pergerakan tapi . haaaaa TAPI saya lebih selesa malah rasa lebih selamat . dan menutup aurat dengan sempurna ni tak lah menghalang apa apa pun . positif

belum cuba belum tahu, ada jugak yang tanya, macam mana nak istiqamah . eheerrmmmm . semuanya berlalu dari hati . kita perlu selalu kuat . lawan semua kata kata negatif . pra sangka buruk dan caka cakap yang buat kita rasa down . emosi berkaitan dengan perasaan . perasaan boleh dikawal . nak sedih sedih lah, tapi mengadu pada Allah, Dia Maha Mengetahui . didik hati untuk dekat dengan Allah . membaca Al-Quran dan fahami maksud ayat . berzikir dan dan sentiasa positif . cuba didik hati menjadi seorang muslim yang sopan dan patuh pada agama . jangan ucapkan perkataan yang buruk dan negatif . mulakan hari ini ya sayang sayang ku . jangan tangguh lagi . di saat Allah berikan hidayah . sambutlah hidayah itu . jangan sampai satu hari nanti Allah pegi jauh dari hidup kita .

setiap hari kita masih ada peluang untuk berubah . mulakan satu persatu, mohon kepada Allah agar diberi kekuatan untuk terus istiqamah . jangan takut dengan cacian dan kejian orang . hidup ni kena berani, dan yakin selalu . insyaAllah . semoga Allah mendengar setiap rintihan kita hamba-Nya :)

maka, sayang sayang sekalian, ayuh berubah . hijrahkan diri kita ke arah yang lebih baik ^^


2 comments:

  1. betul kak.. dulu awal2 sy btudung pun ada yg mengejek .. x bg smngat lgsung :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat baik, mesti lah banyak yang mengata, betul tak, tapi kalau hati bertekad . kata la apa pun, kita tetap dengan hijrah kita :)

      Delete

Terima Kasih . Syukran Jazilan